En, två, tre (!) snabba till Peter Modestij

Kategorier

Manusförfattaren och regissören Peter Modestij är årets vinnare av ”Efter Bergman”-priset för sitt filmmanus ”SUB”. Utöver äran får pristagaren två veckor på Bergmangårdarna. Utöver äran får han två veckor på Bergmangårdarna på Fårö. Bilden är tagen av manusförfattaren Ronnie Sandahl som var på plats två dagar för att ge stöd som dramaturg. (Pristagaren själv konstaterar att han är glad över priset, och absolut inte har någon som helst prestationsångest.)

Hej Peter!

1. Hur är det att vara på Fårö?
Stillsamt. Vaknar tidigt. Vackert. Ensamt. Men bra för en. Och bra för jobb-andan. Att jobba med manus och spela lite piano och sen läsa och titta på VHS i Bergmans videotek; det är liksom mina rutiner just nu. Kunde vart värre. Det är nåt slags sensommar här och den klimatuppvärmning som i vår livsstil riskerar att bli ett hot mot hela vårt sätt att leva, smeker mig bara lite ljummet än så länge. Och det kan ju va ganska ljuvligt.

 2. Vilka är dina största dämoner i en manusprocess?
Haha. Sysslar inte sådär värst mycket med demoner egentligen. Men en konstant liten oro som kan jaga en är att det man håller på med inte ska va tillräckligt intressant eller lika starkt som man först intalat sig. Att man slösar bort sin tid på nåt som inte är tillräckligt bra eller engagerande. Som tur är så är jag omgiven av extremt talangfyllda och engagerade personer i min närmsta närhet, som kan hjälpa en att ha lite distans och hitta ett bra fokus. Det hjälper såklart.

3. Vad är avgörande för att du ska vilja utveckla en berättelse till ett manus?
Det är ofta på ytan helt olika saker. Och det kan man kanske också se när man tittar på min filmografi såhär långt. Men återkommande är kanske att det har nån slags politisk eller identitetsmässig edge – och en stark känsla av att det måste göras nu. Om det gör mig arg och frustrerad så har berättelsen stor chans att engagera mig. Men det måste nog utmana mig själv med. En slags stilla vrede och nyfikenhet är kanske mina största drivkrafter. Ett exempel är det senaste jag skrev manus och regisserade – 6A – vars ursprung hade nåt som jag ville utforska. En situation jag ville veta mer om. En känsla av att här fanns nåt att berätta om våra roller och identiteter som pojkar och flickor – men kanske inte på det mest givna sättet.

”Efter Bergman” är ett manusstipendium som riktar sig till nordiska filmskapare. Det är utformat som ett skrivarresidens på Bergmangårdarna på Fårö med tillgång till en dramaturg, i år Ronnie Sandahl (som bl.a. skrivit manus till Borg och Svenskjävel). Stipendiet delas ut till en filmskapare vars manus är inspirerat av Ingmar Bergmans filmiska verk, stil eller tematik och som är angeläget för vår tid.

Mer om priset
”Efter Bergman”-priset arrangeras av Film på Gotland i nära samarbete med Bergmancenter, Bergmangårdarna på Fårö, Film Capital Stockholm, Svenska Kyrkan och Storyutbildningen på folkhögskolan i Fårösund.