Bild: Gizem Erdogan i vår samproduktion Kalifat. (Foto: Filmlance International)

Finansiering

Finansiering

Som regional filmfond samproducerar Film Capital Stockholm i film och TV-drama i Stockholm-Mälardalen, på Gotland och Åland. Finansieringen görs genom Stockholm Film Fund och Gotlands filmfond, främst i form av toppfinansiering. Vi är inriktade på professionell svensk och internationell spel- och dokumentärfilm av långfilmsformat samt TV-drama och webbserier.

 

Så här arbetar Film Capital Stockholm med finansiering:

Toppfinansiering
Våra två filmfonder toppfinansierar produktioner, oftast med som mest 20% av produktionens budget per fond.

Format
Film och TV främst spelfilmer av långfilmsformat, dokumentärer och TV-serier samt web-serier. Vi finansierar för närvarande inte kortfilm.

Distributör
Produktionen ska ha avtal med en etablerad distributör.

Regional förankring
Produktionen ska produceras helt eller delvis i någon av Film Capital Stockholms medlemskommuner.

Dokumentär
För dokumentärfilm krävs att produktionsbolaget har sitt säte i regionen eller spelas in i regionen.

Professionell erfarenhet
Produktionsbolaget och producenten ska ha dokumenterad erfarenhet att genomföra professionella produktioner. Erfarenheten ska inkludera samma typ av produktioner som ansökan avser. Produktionsbolaget ska naturligtvis följa gällande avtal och lagar.

Mer information om hur du ansöker om finansiering
Om du uppfyller ovanstående kriterier och vill söka samproduktion, börja din ansökan genom att kontakta produktionsansvarig (se nedan).

Nästa deadline för ansökningar
Kontakta Beata Mannheimer för mer information.

Verksamhetschef och produktionsansvarig
Beata Mannheimer
+46 (0)76-796 14 40
beata@filmcapitalstockholm.se

Våra filmer & TV-serier

Film Capital Stockholm samproducerar ett brett spektrum av film och TV-drama – alltifrån stora publiksuccéer och TV-serier till dokumentärer och arthouse som lyser upp filmfestivaler världen över.

→ Läs mer

Effekterna av film

Film skapar tillväxt – kulturellt, socialt och ekonomiskt
Filmen är inte bara en stark kulturform. Filmen är också betydelsefull för ekonomisk såväl som social hållbarhet samt demokrati. Ett växande antal kommuner och regioner – nationellt och internationellt – arbetar därför strategiskt för att främja film. Detta skapar lokal och regional tillväxt utifrån en rad perspektiv.

168

miljoner kronor

De filmer som Filmregionen under 2016 beslutade om att investera i eller som hade premiär under året beräknas sammanlagt ha spenderat över 168 miljoner kronor i regionen på bland annat löner, hyrbilar, utrustning och catering.

Stimulans av den lokala ekonomin
Filmproduktioner skapar arbetstillfällen. Det syns lättast genom att kika på de långa eftertexterna som visas i slutet på en film. En produktion i kommunen innebär också en betydande kapitalinjektion för det lokala näringslivet. Inspelningar efterfrågar alltid en rad tjänster inom servicenäringen såsom hantverkare, catering, hyrbilar och hotell.


Bra marknadsföring
En film eller TV-serie kan vara ett positivt och starkt sätt för en kommun eller stad att nå ut till en nationell och internationell publik. Det stimulerar turism, vilket genererar jobb inom besöksnäringen.

Millennium-filmerna är ett tydligt exempel på den stora ekonomiska effekt som en film kan skapa för en region, i synnerhet vad gäller marknadsföring och turism. Enbart de svenska Millennium-filmerna beräknas ha genererat ett värde på över 1 miljard kronor för Stockholmsregionen.

Andra tydliga exempel på våra samproduktioner som gett betydande skjuts för den lokala turism- och besöksnäringen är TV-serierna Maria Lang och Maria Wern. Ett ännu färskare exempel är Filip & Fredriks Tårtgeneralen som både är inspelad och utspelar sig i Köping. Även TV-serien Jordskott som är inspelad i Sala och Stockholm bör nämnas. Den har nu sålts till mer än 150 länder.

150

inspelningsdagar

83

miljoner kronor

Produktionen av TV-serien Innan Vi Dör med Adam Pålsson och Marie Richardson i huvudrollerna gjorde 150 inspelningsdagar i länet och beräknas ha spenderat 83 miljoner kronor i regionen.

Producenten som ledare – class of 2016
Johanne Eriksen (processledare), Susanne Billberg (Jarowskij), Lina Jonsson (Altair Film), Malini Ahlberg och Francy Suntinger (Filmlance), Maria Dahlin (Avanti), Cilla Holm (Cilla Holm Filmproduktion). Övre raden: Annika Bellander (SF/Tre Vänner), Emma Nyberg (Jarowskij), Rebecka Hamberger (Breidablick Film), Beata Mannheimer (Film Capital Stockholm), Sofi Palage (Primodrom Produktion). I fotot saknas Anna Wallmark (Eyeworks), Susanne Karlsson (Salmonfox) och Anna Weitz (Råfilm och Mantaray).

En kraft för ökad jämställdhet

Kvinnor har länge varit underrepresenterade på nyckelpositioner inom den svenska filmbranschen. På många håll är det dessvärre fortsatt den rådande ordningen. Men det finns klart lysande undantag, det visar den senaste statistiken från de filmer Film Capital Stockholm samproducerat genom sitt nätverk av investeringsbolag.

 

Älska mig. Regissör: Josephine Bornebusch. (Foto: Warner Bros)

53%

manusförfattare

59%

regissörer

72%

producenter

Siffrorna anger andelen kvinnor i Film Capitol Stockholms samproduktioner under 2015–2016.

Fördelningen av kvinnor och män på nyckelpositioner i Film Capital Stockholms samproduktioner visar en tydlig motbild som står sig starkt både nationellt och internationellt.

En del av förklaringen är att vi i många år jobbat medvetet med utvecklingsaktiviteter med inriktning på att lyfta kvinnliga filmare – såväl producenter som manusförfattare. Exempel på satsningar vi haft under flera års tid är ledarskapsprogrammet Producenten som ledare, med fokus på kvinnliga producenter, samt Entreprenörskap för manusförfattare, som haft en mycket stor andel kvinnliga deltagare.