Inspelning Tårtgeneralen
Mikael Persbrandt under inspelningen av Filip Hammar och Fredrik Wikingssons långfilmsdebut Tårtgeneralen. (Foto: Fredrik Söderholm)

Vi samproducerar film & TV

Våra tre verksamhetsområden

Finansiering

Vi samproducerar och investerar i film och TV-drama.

→ Läs mer

Filmkommission

Vi förenklar för inspelning av film, TV och reklamfilm samt marknadsför regionen som inspelningsplats.

→ Läs mer

Utveckling

Vi framtidssäkrar branschen genom bl.a. kompetensutveckling, samarbeten och stöd.

→ Läs mer

Effekterna av film

Film skapar tillväxt – kulturellt, socialt och ekonomiskt
Filmen är inte bara en stark kulturform. Filmen är också betydelsefull för ekonomisk såväl som social hållbarhet samt demokrati. Ett växande antal kommuner och regioner – nationellt och internationellt – arbetar därför strategiskt för att främja film. Detta skapar lokal och regional tillväxt utifrån en rad perspektiv.

168

miljoner kronor

De filmer som Filmregionen under 2016 beslutade om att investera i eller som hade premiär under året beräknas sammanlagt ha spenderat över 168 miljoner kronor i regionen på bland annat löner, hyrbilar, utrustning och catering.

Stimulans av den lokala ekonomin
Filmproduktioner skapar arbetstillfällen. Det syns lättast genom att kika på de långa eftertexterna som visas i slutet på en film. En produktion i kommunen innebär också en betydande kapitalinjektion för det lokala näringslivet. Inspelningar efterfrågar alltid en rad tjänster inom servicenäringen såsom hantverkare, catering, hyrbilar och hotell.


Bra marknadsföring
En film eller TV-serie kan vara ett positivt och starkt sätt för en kommun eller stad att nå ut till en nationell och internationell publik. Det stimulerar turism, vilket genererar jobb inom besöksnäringen.

Millennium-filmerna är ett tydligt exempel på den stora ekonomiska effekt som en film kan skapa för en region, i synnerhet vad gäller marknadsföring och turism. Enbart de svenska Millennium-filmerna beräknas ha genererat ett värde på över 1 miljard kronor för Stockholmsregionen.

Andra tydliga exempel på våra samproduktioner som gett betydande skjuts för den lokala turism- och besöksnäringen är TV-serierna Maria Lang och Maria Wern. Ett ännu färskare exempel är Filip & Fredriks Tårtgeneralen som både är inspelad och utspelar sig i Köping. Även TV-serien Jordskott som är inspelad i Sala och Stockholm bör nämnas. Den har nu sålts till mer än 150 länder.

150

inspelningsdagar

83

miljoner kronor

Produktionen av TV-serien Innan Vi Dör med Adam Pålsson och Marie Richardson i huvudrollerna gjorde 150 inspelningsdagar i länet och beräknas ha spenderat 83 miljoner kronor i regionen.

Producenten som ledare – class of 2016
Johanne Eriksen (processledare), Susanne Billberg (Jarowskij), Lina Jonsson (Altair Film), Malini Ahlberg och Francy Suntinger (Filmlance), Maria Dahlin (Avanti), Cilla Holm (Cilla Holm Filmproduktion). Övre raden: Annika Bellander (SF/Tre Vänner), Emma Nyberg (Jarowskij), Rebecka Hamberger (Breidablick Film), Beata Mannheimer (Film Capital Stockholm), Sofi Palage (Primodrom Produktion). I fotot saknas Anna Wallmark (Eyeworks), Susanne Karlsson (Salmonfox) och Anna Weitz (Råfilm och Mantaray).

En kraft för ökad jämställdhet

Kvinnor har länge varit underrepresenterade på nyckelpositioner inom den svenska filmbranschen. På många håll är det dessvärre fortsatt den rådande ordningen. Men det finns klart lysande undantag, det visar den senaste statistiken från de filmer Film Capital Stockholm samproducerat genom sitt nätverk av investeringsbolag.

 

Den allvarsamma leken. Arvid Stjärnblom (Sverrir Gudnason) möter Lydia Stille (Karin Franz Körlof). Regissör Pernilla August. (Foto: Nordisk Film)

 

53%

manusförfattare

59%

regissörer

72%

producenter

Siffrorna anger andelen kvinnor i Film Capitol Stockholms samproduktioner under 2015–2016.

 

Räkna med fler kvinnor i svensk film!

Fördelningen av kvinnor och män på nyckelpositioner i Film Capital Stockholms samproduktioner visar en tydlig motbild som står sig starkt både nationellt och internationellt.

En del av förklaringen är att vi i många år jobbat medvetet med utvecklingsaktiviteter med inriktning på att lyfta kvinnliga filmare – såväl producenter som manusförfattare. Exempel på satsningar vi haft under flera års tid är ledarskapsprogrammet Producenten som ledare, med fokus på kvinnliga producenter, samt Entreprenörskap för manusförfattare, som haft en mycket stor andel kvinnliga deltagare.